10 tips voor veel oxytocine, oxyto watte?

Oxytocine, wat is dat?

Het belangrijkste hormoon tijdens de bevalling is Oxytocine.
Dit hormoon zorgt voor krachtige weeën die ervoor zorgen dat de baarmoeder ontsluit. Zonder weeën geen ontsluiting en zonder ontsluiting kan je baby niet geboren worden. Dus je wilt weeën, maar wel graag met heel veel oxytocine!
Want wanneer het lichaam veel oxytocine aanmaakt krijg je niet alleen krachtige en effectieve weeën maar zorgt het hormoon oxytocine samen met endorfine dat je in een flow komt en je je goed voelt tijdens de bevalling, ook als het heftig is. Van de hormonen cocktail tijdens de bevalling kun je behoorlijk high worden. Vrouwen vertellen van gelukzalige en extatische gevoelens tijdens de bevalling! Iets waar je niet zoveel over hoort want meestal horen we vooral verhalen met veel pijn, bloed en hechtingen. Maar soms ervaren vrouwen zelfs orgastische sensaties tijdens de bevalling.

WAT? Orgastisch? doe niet zo bizar!!!

Maar zo bizar is het niet, want oxytocine is precies het hormoon dat een rol speelt bij vrijen en bij het vrouwelijke orgasme. En bij verliefd zijn. Daarbij is het ook het hormoon wat je lijf helpt ontspannen en herstellen van stress en wat depressies en somberheid voorkomt. Het is ook het hormoon wat vrijkomt bij prettige sociale contacten, zoals in relaties en vriendschappen.
Oxytocine wordt ook wel het knuffel hormoon of liefdes hormoon genoemd.
En dit hormoon speelt dus een hoofdrol bij de bevalling.

Adrenaline remt de bevalling

Adrenaline is de tegenhanger van Oxytocine. Wanneer het lichaam adrenaline aanmaakt wordt er minder of geen oxytocine aangemaakt. Waar oxytocine zorgt voor efficiënte weeën, kan adrenaline soms zorgen voor een zogenaamde “traag vorderende ontsluiting”. Je maakt adrenaline aan als je angstig bent of stress ervaart. Een beetje angst en spanning zijn heel gewoon bij de bevalling, want het is onbekend en nieuw en spannend. Maar als het goed is belemmert deze natuurlijke spanning je niet om te kunnen ontspannen en je over te geven aan de flow van de bevalling. En het is deze ontspanning en overgave die zorgt voor oxytocine tijdens de bevalling!

Beste voorbereiding op de bevalling is een ontspannen verlof tijd met veel oxytocine ♥
Hoe relaxter je bent hoe makkelijker je lijf oxytocine aanmaakt en die oxytocine zorgt er weer voor dat de stress levels in je lijf lager worden en blijven. Waarom zou je pas beginnen met die oxytocine productie tijdens je bevalling als het ook eerder kan? Kans is groot dat het je bevalling positief beïnvloed!

10 Tips voor Oxytocine aanmaak

  1. Laat los en geef dingen uit handen Laat je werk en verplichtingen lekker los. Deze tijd is helemaal voor jou! Geef dingen uit handen, vraag hulp voor klussen in huis. Laat je partner of goede vriendinnen goed voor je zorgen. Als je al een of meerdere kinderen hebt, regel wat extra oppas momenten zodat je even ongestoord tijd hebt voor jezelf en het kindje in je buik
  2. .Massage
    Laat je masseren. Door je partner. Door een goede vriendin. Of ga naar een fijne masseur die ervaring heeft met zwangeren. Massage en huid contact stimuleert oxytocine. Het is heerlijk voor je lijf.
  3. Don’t feed te fears!
    Laat horror verhalen aan je voorbij gaan. Over welk onderwerp dan ook. Maar vooral over de bevalling. Zeg dat je ze niet hoeft te horen nu. En zoek ze zelf ook niet op. Dus laat je op fora en zwangerschaps tijdschriften niet verleiden om toch dat ene zielige of heftige verhaal te lezen. De kans dat je er toch wat gestrest van raakt is groot! Als je informatie wilt ergens over, vraag je verloskundige, doula of een ander goed geïnformeerde persoon met kennis van zaken.
  4. Vrij met je partner
    Ontspannen, fijne, intieme momenten creëren met de persoon van wie je houdt is een hele goede manier om oxytocine mee aan te maken. En een hele mooie manier van voorbereiden op de komst van jullie kindje! Het gaat hier niet om sex. Maar om intimiteit. Om aanraking, huid contact, kussen, strelen, samen badderen of vrijen als jullie dat fijn vinden.
    Vergeet bij de bevalling vooral ook niet te zorgen voor een fijne, ontspannen, liefdevolle sfeer tussen jullie! Dat helpt!
  5. Spa momenten voor jezelf.
    Voetenbadjes, gezichtsmaskers, handmassages, uitgebreide bad of douche sessies, middagdutjes wanneer je er zin in hebt, fijne bodylotion of essentiële oliën. Om maar wat te noemen. Geef jezelf aandacht en verwen je lijf met heerlijke ontspan momenten.
  6. Yoga & meditatie
    Ga naar een goede zwangerschaps yoga les die lichaam en geest in balans brengt. Het verminderd stress en spanning in je lijf. Je leert er waardevolle technieken waarmee je jezelf kunt helpen ontspannen voor, tijdens en na je bevalling. Je leert er luisteren naar je lijf en contact maken met je baby. Dat is fijn en geeft vertrouwen. Doe oefeningen uit de les die je goed doen ook regelmatig thuis! Zo heb je er nog meer voordeel van.
  7. collage voor de bevalling
    Een heel leuk en meditatief project is het maken van een collage voor je bevalling. Neem een stapel tijdschriften en scheur er plaatjes en teksten uit die je mooi vind en die voor jou symbool staan voor de beval ervaring die je wenst. Mooie kleuren, een bloem die open gaat, de golven van de zee, een stralende moeder met baby, mooi licht, een prachtige natuur foto….. wat dan ook. Iets waar je naar zou kunnen kijken tijdens de bevalling, wat je moed geeft en vertrouwen. Je kunt er ook voor jou inspirerende affirmaties op schrijven die je focus geven.
  8. laat de wereld even los
    Stop voor even met het kijken van nieuws, het lezen van de krant, het kijken van spannende of aangrijpende documentaires, series en films. Het heeft namelijk een enorme impact op je lijf. Want ons lijf werkt vrij simpel en maakt geen onderscheid tussen echte dreiging en dreiging die via beelden op ons afkomt. Plaatjes in de hersenen sturen signalen die zorgen voor afgifte van hormonen. Als je spannend nieuws kijkt of nare oorlogsbeelden dan maak je adrenaline aan, de spierspanning in je lichaam stijgt, je ademhaling veranderd, je hartslag gaat omhoog.
    Dat wil je dus niet. Dat nieuws komt later wel weer (of niet! ) en hetzelfde geld voor de spannende detective serie. Je lijf weet niet het verschil tussen realiteit en fictie!
    Nu is de tijd om je wereld even lekker klein en veilig te houden en je lijf ontspannen.
  9. maak je cocon
    Niet elke vrouw heeft het heel sterk maar de meeste vrouwen herkennen wel de drang om alles op orde te willen hebben. Om je huis fijn te maken. Alles schoon te willen hebben. Nesteldrang. Geef er lekker aan toe, tenzij je op hol slaat en de hele boel gaat verbouwen en uitgeput raakt van je to do lijst!! Maar maak een fijne plek. Waar je graag bent. Waar je kunt ontspannen en je terug kunt trekken in je eigen cocon. Dat is wat de natuur je ingeeft en wat je lijf nodig heeft. Een veilige en aangename plek om je kindje op de wereld te zetten, of als je niet thuis wilt bevallen, een veilige aangename plek waar je bevalling goed op gang kan komen en om je kraamtijd in door te brengen.
  10. Geniet
    Vaak gaat het erover dat de laatste loodjes zwaar zijn. En dat kunnen ze ook zeker zijn aan het einde van de zwangerschap. Maar het is ook een magische tijd! Hele wonderlijke weken waarbij je heel duidelijk een bewegend kindje in je buik voelt waarvan het een verrassing is op welke dag hij of zij besluit geboren te worden. De laatste weken voor je (opnieuw) moeder wordt. Als je jezelf niet pusht om nog van alles te doen waar je geen zin of puf meer voor hebt nemen klachten ook vaak af en komt er ruimte om te genieten en je over te geven aan het niet weten wanneer de bevalling gaat beginnen. Vul je dagen met fijne momenten. Voor jou en je buikbaby, je partner, je gezin. Maak ruimte voor geniet momenten!Laat me weten wat jouw favoriete oxytocine boosters zijn. Wat brengt jou helemaal in de ontspanning en eigen bubbel? Ik lees het graag in de reacties!
    Ik wens je een mooie tijd ♥
    Laura

Leave a Reply