Hoe overleef je de kraamtijd? 10 tips!

en dan ben je bevallen….

9 maanden lang heb je uitgekeken naar de komst van je kindje. Misschien keek je uit naar de bevalling. Misschien zag je er als een berg tegen op. Misschien zijn je verwachtingen uit gekomen, misschien viel het mee, misschien viel het tegen. Maar uiteindelijk had je je kindje in je armen en begon je nieuwe leven met baby.

En daar zit je dan, in je kraambed. Ook al is er een overweldigend geluk als je op de roze wolk zit, er is vaak ook een overweldigend gevoel van kwetsbaarheid en onzekerheid. Je hele lichaam voelt wonderlijk anders, je buik is weg en voelt raar leeg. Je lichaam voelt weer wat meer van jezelf.  Maar je borsten zijn vol en zwaar en soms wordt je wakker nat van het zweet. Je bent moe, maar kunt niet goed slapen omdat je gespitst bent op de behoeften van je baby.
Verliefd staar je naar vingers en teentjes en dat schattige gezichtje.
Huilend kijk je naar je baby en beseft dat je hart zich voor altijd veranderd heeft. Je vraagt je af of je het wel kunt. Je bent nu al bezorgd over de eerste keer dat hij alleen de straat over steekt. Je kunt nu al piekeren over hoe je haar gezond en gelukkig de pubertijd door krijgt.

De kraamtijd duurt officieel 6 weken, wist je dat?  Hoe kom je die weken goed door?  Hoe zorg je ervoor dat je na 6 weken goed in je vel zit en een tevreden baby hebt?

1. Slaap als je baby slaapt!

makkelijker gezegd dan gedaan maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden. ECHT DOEN! en als je niet kunt slapen, lees een fijn boek, mediteer, doe een paar ontspannen strekkingen en adem oefeningen voor je lieve lijf.

2. Houd de kraamvisite beperkt in de eerste week.

Je hebt alle tijd en rust nodig om te wennen aan je baby, om de borstvoeding goed op gang te laten komen, om te herstellen van de intense ervaring van de bevalling.

3. Neem je rust en heb geen haast.

Het lijkt een epidemie van deze tijd. Zo snel mogelijk weer “normaal” en actief willen zijn na de bevalling. Snel in je skinny jeans kunnen, binnen no time weer een rondje hardlopen. En hoewel die dingen reuze fijn kunnen zijn, haast je niet! Je doet je lichaam (en je baby) er geen plezier mee als je het zo snel mogelijk probeert te bereiken allemaal. De tijd gaat vanzelf al snel genoeg. Echt waar! Alle clichés zijn waar. Voor je het weet zijn je kinderen groot.

Dus slow down, doe niks, geniet, lig uren met je baby te tutten en te voeden, maak een frisse wandeling, doe een dutje, eet iets lekkers en gezonds en herhaal. Je lichaam en je baby zijn je op korte en lange termijn dankbaar als je de tijd neemt en nergens anders hoeft te zijn dan waar je nu bent.

4. drink genoeg water.

Je bent herstellende van een intensieve tijd, namelijk de zwangerschap en bevalling. Je lichaam levert een topprestatie. En vooral ook als je borstvoeding geeft is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Water is het allerbeste om je lichaam te voorzien van noodzakelijk vocht. Je voelt je beter & krijgt minder snel hoofdpijn. Je lichaam kan beter herstellen.
Drink zo’n 2 liter water per dag. Wen jezelf aan om bij elke voeding in ieder geval een groot glas water te drinken.
Voeg er wat citroen, gember of blauwe bessen aan toe voor een verfrissende smaak.
Als water je te koud is, drink dan warm water met wat gember of citroen.

5. Zorg voor Voedende voeding!

Laat je partner, je moeder en/of je vriendinnen je koelkast volstoppen met voedzame maaltijden! En kook zelf in de laatste weken van de zwangerschappen een paar keer teveel, zodat je porties soep, verse pasta saus, lekker curry en andere simpele gerechten in je vriezer hebt zitten.  Die hoef je dan in je kraamtijd enkel te ontdooien en op te warmen, wat pasta of rijst koken, simpele salade erbij en klaar! Je kunt ook gezonde smoothies maken en invriezen.
Zorg voor veel fruit en veel verse groenten.

6. vermijd suiker zoveel mogelijk!

Als je zo moe bent in de kraamtijd dan is de verleiding groot om te snoepen. Even snelle energie. Voor je het weet heb je een flinke snoep & snaai gewoonte ontwikkeld waar je lastig van af komt. En suiker maakt moe, geeft energie dips en is niet echt bevorderlijk voor  herstel en balans.

7. Laat voor je zorgen en zorg goed voor jezelf.

Vraag om hulp en neem aangeboden hulp aan. Iemand die even komt stofzuigen, een wasje voor je draait, een maaltijd komt brengen. Dat zijn de perfecte kraam cadeaus!
Laat je masseren. Neem een voetenbad (gemaakt door partner). Laat je partner een stukje gaan wandelen met je baby en ga zelf in die tijd uitgebreid douchen of in bad. En nogmaals: slaap als de baby slaapt. Niet alleen in week 1. Ook in week 5.  En in maand 6  trouwens ook als je daar behoefte aan hebt!  🙂

8. doe jezelf een goede draagdoek kado

Of vraag het als kraamcadeau. Een draagdoek (of een goede ergonomische baby drager) is wat mij betreft een must-have voor alle nieuwe ouders! Nog noodzakelijker dan een wandelwagen!
Een geweven, niet rekbare doek is op heel veel verschillende manier te gebruiken. Je kunt er tot in de peutertijd plezier van hebben. En als je eenmaal weet hoe het werkt is het niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Maar de belangrijkste reden voor een draagdoek: je baby vind niks fijner en veiliger dan dicht bij jou zijn. Jou voelen, ruiken en mee bewegen met jouw beweging is vertrouwd en rustgevend voor je kindje. En ook bij vaders voelen babies zich fijn in de draagdoek. Het is geborgen en vertrouwd. En dat zorgt voor heerlijke dutjes in de doek, huilbuien die stoppen, onrust die verminderd. Met een draagdoek kun je je kindje de zo nodige veiligheid en geborgenheid geven en je hebt toch je handen vrij en kunt gaan en staan waar je wilt!

9. het is een fase….

Leer jezelf deze zin. En herinner jezelf er regelmatig aan! Als je midden in het opstarten van de borstvoeding zit en je hebt tepelkloven en je kindje wil elke 2uur drinken, dan kun je wanhopig denken dat dit is hoe het altijd zal zijn en je afvragen hoe je dit ooit vol moet houden. Maar dit is tijdelijk. Dit is een fase!
Als je baby veel huilt en krampjes heeft, weet dat het een fase is die over gaat. Echt waar!
Als je je kwetsbaar, moe en verward voelt, wanhoop niet. Elke dag, elke week zul je je weer meer jezelf gaan voelen. Zal je energie terugkomen en zal je vertrouwen toenemen!
Geef jezelf en je baby de tijd. Adem in en uit en ontspan in dit moment. Nu.

10. geniet van deze bijzondere tijd!

Doordat je moet wennen aan voeden, verzorgen en onrustige nachten en omdat je hormonen nog in beweging zijn kan het zijn dat je je moe en geprikkeld voelt. Waarschijnlijk doe je je uiterste best om het allemaal heel goed te doen en wordt je dol van de tweehonderdduizend goed bedoelde adviezen en tips die je van iedereen krijgt. De kans is groot dat je vergeet dat je je in een hele bijzondere en magische periode van je leven bevind. En dat je geen idee hebt hoe snel deze periode voorbij zal zijn. Geloof het of niet, er komt een tijd dat je deze periode zult missen.

Dus geniet van de intieme momenten van je baby, van het voeden, van de eerste lachjes, van je baby die slaapt op je borst, van het samen zijn. Laat alle tips & adviezen je ene oor in en je andere uit gaan, luister naar je eigen intuïtie en vertrouw op jezelf! Je kunt dit! 
Ontspan, laat de boel de boel en geniet!

Ik wens je een fijne en ontspannen kraamtijd!
Laura

Laura Pijnenborgh is zwangerschaps yoga docente & doula. Ze begeleid vrouwen tijdens de zwangerschap, bevalling, kraamtijd en het eerste jaar na de bevalling. 

Leave a Reply