ontspannen = stoppen met doen

” ik adem in, ik glimlach
ik adem uit, ik laat los”

Ga lekker zitten.
Maak het jezelf comfortabel.
Leg je handen op je buik.
Stop helemaal met doen.  Even hoef je helemaal niks te doen. Nergens naar toe.
Ja handen liggen op je buik en je voelt de vorm van je buik.
Hoe voelt je buik vandaag?
Je voelt misschien bewegingen van je kindje.
Hoe is het met je kindje vandaag?
Je voelt de beweging van je adem, hoe is het met je adem?
Laat je aandacht uitbreiden naar de rest van je lichaam.
Hoe voelt je lichaam vandaag?

Je zit en je doet even helemaal niks. Je zit en je laat in je aandacht komen wat er komt.
Gedachten, gevoelens, fysieke sensaties. Je bent er met aandacht bij aanwezig maar je doet er niks mee, dat hoeft niet. Je laat het komen en gaan.

Adem dan een keer diep in, blaas daarna langzaam uit.
En herhaal. Adem diep in, blaas langzaam uit. Lange zucht.
En nog eens, adem diep in en blaas langzaam uit….. ffffffffffffffff…..

En dan laat je je adem weer gaan, zoals die vanzelf gaat.
Maar geef je adem wel de ruimte. Volledig in, volledig uit. Verder niks.
Je ademt, je voelt je buik, je zit, je doet niks.

Dan ga je twee zinnen herhalen…..

Als je inademt zeg je in gedachte:
Ik adem in, ik glimlach
je glimlacht daarbij zacht en ontspannen en stelt je voor dat die glimlach zich verspreid door je hele lichaam. Elke cel van je lichaam glimlacht zacht en ontspannen.
En als je uitademt zeg je:
Ik adem uit, ik laat los
je stelt je voor dat je met je uitademing helemaal loslaat. Alle onnodige spierspanning, alles wat je beklemd en belemmert, alle drukte van de dag… je laat los. Je ontspant en laat los. Met elke uitademing wat meer.

Dit herhaal je zo lang als het aangenaam voelt. Maar geef jezelf vooral even de tijd om niks anders te doen dan dit. En steeds als je merkt dat je toch zit te malen in je hoofd, dat je opeens aan boodschappen denkt of aan wat je vandaag nog moet doen…. laat die gedachten voor wat ze zijn en keer terug naar je handen, je buik, je adem en die twee zinnetjes. Ik adem in, ik glimlach, ik adem uit, ik laat los….

En dan, als het genoeg is, neem je even de tijd om je lichaam rustig in beweging te brengen. Je rekt je even lekker uit. Je geeft nog wat aandacht aan je buik & je baby.
Je wrijft je handen tegen elkaar en legt de handpalmen op je ogen. En dan wrijf je je hele gezicht.
En ga je verder met de dingen van de dag.

Laat je me weten hoe dit  voor je was?
Of welke ontspan momenten jij in je dag hebt?

♥ Laura

Leave a Reply