de fases van de bevalling, maar dan net anders

de fases van de bevalling & hoe je goed voor jezelf zorgt in elke fase.

Het is vrij algemeen bekend dat de bevalling bestaat uit 3 fases:
ontsluiten, persen en nageboorte.
In deze blog kom je deze fases ook tegen, maar dan anders. In deze blog dus niet de uitgebreide versie van de bekende 3 fases (daarover een andere keer meer of kom naar mijn partner workshop!), maar de bevalling in een wat breder perspectief waarbij ik de tijd ervoor en erna ook mee neem. Een soort extra fases die je naar mijn idee ook als onderdeel van je bevalling kunt zien.
Wanneer je een idee hebt van deze fases en weet hoe het werkt in je lichaam, dan kan dit je helpen je voor te bereiden op je bevalling en een ervaring creëren waar je goed op terug kijkt!

♥ het laatste trimester van je zwangerschap – voorbereiding

Dit is een wonderlijke tijd.  Je laatste weken met je kindje in je buik. De bewegingen zijn duidelijk voelbaar, je buik is groot, je lichaam veranderd en de hormonen zorgen ervoor dat de meeste vrouwen, als je jezelf toestaat,  in een soort wonderlijke ontspanning komen.

Deze laatste weken van je zwangerschap zijn de ideale periode om dagelijks wat tijd te nemen om je voor te bereiden op je bevalling, als je daar niet al mee begonnen was.
Zorg heel goed voor je lichaam en bereid je fysiek voor op de bevalling voor dmv yoga, dans, wandelen.  Je mindset is ook belangrijk en hier kun je zorg voor dragen door middel van meditaties en affirmaties en door te zorgen dat je goed geïnformeerd bent over hoe je hormonen werken tijdens de bevalling, wat er gebeurd in je lichaam en welke keuzes je hebt. Wanneer je merkt dat er nog angsten zijn, is dit DE periode om er naar te kijken, bewust te worden van je overtuigingen en je er waar mogelijk vrij van te maken. Zoek hier eventueel hulp bij. Gun jezelf een goede cursus, workshop, zwangerschapsbegeleiding en/of neem een doula.

♥ vanaf 37 weken – de laatste loodjes?

De bevalling begint (in de meeste gevallen) ergens tussen 37 en 42 weken spontaan. De dag van de geboorte nadert nu echt, maar je weet niet wanneer die zal zijn. Slechts 4% van alle baby’s wordt geboren OP de uitgerekende datum. De kans dat je ervoor of erna bevalt is dus groot.
Pin je dus niet vast op die uitgerekende datum en geef je zoveel mogelijk over aan het niet weten. Het is de perfecte tijd om verwachtingen en planning los te laten en te leven met de dag. Je kunt jezelf oefenen in het NU aanwezig te zijn met dat wat zich aandient. Een vaardigheid  die enorm helpt tijdens de bevalling.  Mocht je nu nog niet alles afhebben en stress krijgen van het idee dat je nog van alles moet doen of afmaken of aanschaffen, weet dan dat je baby niks nodig heeft behalve jou, je lichaamswarmte, borstvoeding en jullie liefde en aandacht. Luiertjes kunnen handig zijn 😉 en wat kleertjes ook. Dus mocht je onverhoopt niet klaar zijn of dingen nog niet hebben, voor je baby maakt het niks uit!  Doe wat je kunt doen en bezorg jezelf zo min mogelijk stress in deze laatste weken.

Door je rust te nemen in deze weken, te genieten en jezelf goed te voeden en voldoende water te drinken, ondersteun je je lichaam om zich voor te bereiden op de bevalling. Je kunt al oxytocine gaan aanmaken, een van de belangrijkste beval hormonen, door je te laten masseren, te ontspannen, fijne momenten te hebben met je partner.  Mooie geboorte filmpjes kijken is ook een manier om alvast oxytocine aan te maken!

♥ de bevalling

ONTSLUITING – je lichaam maakt hormonen aan en je baarmoeder trekt samen en dit zorgt ervoor dat je baarmoeder mond gaat ontsluiten.  Belangrijk is dat je alle ruimte en rust hebt om je lichaam te volgen. Te bewegen zoals je wilt bewegen, houdingen aan te nemen die goed voor je voelen, te ademen zoals je wilt ademen…. kortom dat je je vrij voelt om je helemaal over te geven aan het proces van ontsluiten en openen en je kindje dieper en dieper in je bekken te laten komen.

TRANSITIE – je bent dichtbij volledige ontsluiting. Je lichaam maakt de overgang van ontsluiten naar de geboorte  fase. Dit kan een intense overgang zijn, doordat ook de hormonen nu veranderen. Weet dat eventuele onrust en zelfs angst bij deze fase kan horen. Luister goed naar je lichaam, doe wat goed voelt voor jou en adem vooral door. Wanneer je je focus houdt op je lichaam, je adem en je baby, voorkom je dat je hoofd op hol slaat met allerlei gedachten.

RUST & WEES DANKBAAR FASE – het kan zijn dat er op de intense transitie fase opeens rust volgt. De samentrekkingen van je baarmoeder nemen af of de intensiteit verminderd. Er komen langere pauzes tussen of het kan zelfs even voelen alsof er niks meer gebeurd. Het lichaam neemt een natuurlijke pauze. Als de baby het goed maakt is dit geen enkel probleem. Laat je niet verleiden om al te gaan persen terwijl je nog geen pers weeen hebt. Rust en wees dankbaar. Ontspan. Laat los. Je zult vanzelf in de volgende fase van je bevalling komen.

GEBOORTE FASE – Wanneer je baarmoeder volledig geopend is, zal de baarmoeder spier op een andere manier gaan samentrekken. Ofwel je krijgt persdrang. Dit kan een heel sterk gevoel van druk geven op de bekkenbodem. Vaak zie je in films dat moeders als een dolle persen, maar dat hoeft helemaal niet. Een baarmoeder is enorm krachtig en kan jouw baby geboren laten worden zonder dat je heel heftig hoeft te persen. Ook hier weer is de tip: volg je lichaam, adem goed door en als je voelt dat je baarmoeder krachtig samentrekt, volg dan je impuls. Doe wat voor jou logisch voelt. Sommige vrouwen ademen de baby rustig naar buiten terwijl ze de oerkracht van het lichaam volgen, sommige vrouwen persen heel actief mee met de kracht van de baarmoeder. Belangrijkste is dat je dit doet op jouw manier en niet op commando. En dat je in een actieve houding bent zoals op handen en knieeen of een baarkruk helpt je ook. Zo geef je meer ruimte en kan het bekken meer openen om je kindje geboren te laten worden.

JE KINDJE IS ER –  en dan is je kindje er!!! Wat een wonder, wat bijzonder, wat mooi. Belangrijk is dat jullie eerste contact zo ongestoord mogelijk is. Alle rust en tijd voor jou en je partner om jullie kindje te zien, te voelen, te ruiken, aan te raken…. De tijd staat even stil. Je hebt je kindje op de wereld gezet. Welkom baby.

GEBOORTE VAN DE PLACENTA – Als je kindje geboren is, heb je een enorme cocktail aan hormonen die allemaal van belang zijn voor hechting, bortsvoeding, herstel, gezondheid van moeder en baby. Oxytcocine speelt nu weer de hoofdrol. Voor het goed geboren worden van de placenta moet de baarmoeder weer gaan samentrekken en hiervoor is rust, stilte, onstpanning nodig. Geniet lekker van je baby. Vertrouw op je lichaam en geef je lichaam de tijd de placenta los te laten.

♥ het eerste uur

het eerste uur met je kindje is een belangrijk uur. Het is jullie eerste uur samen als gezin. Je baby’s eerste uur buiten jouw buik. Huid op huid contact is nu heel belangrijk. Rust, intimiteit en stilte zijn heel belangrijk. Tijd om samen te landen en te wennen. Je baby is in dit uur meestal heel allert en wakker en door de cocktail aan hormonen is dit het moment waarin de eerste borstvoeding liefst plaats vind.

♥ de kraamweek

in deze week herstel je van de bevalling en gaat de borstvoeding op gang komen. Misschien wil je heel graag je baby laten zien aan iedereen, maar geef jezelf genoeg tijd en rust deze week. Je bent nog heel open en gevoelig, je hormonen kunnen zorgen voor veel tranen en emoties. Het kost tijd en rust om de bortsvoeding goed op gang te laten komen. Je kindje heeft veel huid op huid contact nodig, jouw warmte, jouw hartslag, jouw stem. En ook die van je partner. Dus kruip lekker met z’n allen in bed voor voeden en verzorgen van je kindje. En slaap als je baby slaapt!! Je hebt het nodig.

♥ het vierde trimester

wist je dat de weken na bevalling ook wel het 4e trimester genoemd worden? Waarbij de baby vanuit de buik verhuist naar je borst. Daar waar het warm en vertrouwd is en je hartslag nog steeds hoorbaar en voelbaar. Waar je geur een veilig gevoel geeft aan je kindje. Mensen baby’s zijn nog volledig afhankelijk als ze ze geboren worden. En hebben eigenlijk nog een 4e trimester nodig.  In sommige culturen worden de eerste 6 weken gezien als een tijd voor moeder & baby. Waarin je niks anders doet dan voor jezelf en voor je baby zorgen.  En anderen zorgen weer dat jij goed te eten krijgt, verzorgd wordt, gemasseerd wordt en alle rust hebt om te herstellen van je bevalling en te wennen aan het moederschap. Ook de borstvoeding heeft zo’n 6 weken nodig om helemaal goed op gang te komen en afgestemd te raken op de behoeftes van je baby. Dus ook hier weer de tip: heb geen haast en geef jezelf de tijd! Op de lange termijn heb je daar profijt van en komt het jouw gezondheid en die van je baby ten goede!

♥ ontzwangeren – het eerste jaar na je bevalling

Over dit bijzondere jaar een andere keer meer. Maar ik wil het hier wel kort aanstippen want het is een essentiele fase.  Belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen in dit jaar. Je hormonen zijn nog enige tijd aan veranderingen onderhevig, net zoals je lichaam. Week na week, maand na maand zul je je meer en meer “jezelf” weer gaan voelen. Je energie zal toenemen, je lichaam wordt weer sterker en energieker. Bij de een gaat dit proces wat sneller dan bij de ander. Goed eten, voldoende water drinken, voldoende slapen (dus slapen als je baby slaapt! Ook overdag!) en beweging op een veilige manier voor je ontzwangerende lichaam, zijn belangrijke ingredienten voor dit jaar.

Wil je meer weten over hoe de hormonen tijdens de bevalling werken en hoe je je kunt voorbereiden op en ontspannen bevalling in vertrouwen? Lees dan hier meer over de partner workshop die ik een paar keer per jaar geef.

Wil je leren om goed te luisteren naar je lichaam, contact maken met je kindje, je fysiek en mentaal voorbereiden op de bevalling dan kan dit heel goed in de yogalessen die ik geef. Er zijn 3 zwangerschaps lessen per week, waarvan 1 les meer dynamisch.
Op mijn website vind je alle informatie.

ik wens je een hele mooie tijd!

Laura

Leave a Reply