Hoe houdt je je hoofd koel tijdens warme zomer dagen

7 tips voor zwangeren om je goed te voelen op warme dagen

Sinds de warme zomer dagen hun intrede hebben gemaakt hoor ik in de lessen dat de warmte soms als best zwaar wordt ervaren door de aanstaande mama’s. De kans dat je je sneller vermoeid voelt, minder goed slaapt en vocht vast houdt is groot.
Dus hoogste tijd voor wat tips om de dagen en nachten ontspannen door te komen en zo goed mogelijk voor jezelf, je buik en je baby te zorgen.

1. Doe rustig aan! Langzaam langzaam, geen haast en niet teveel willen. Maak er luie lome zomerse dagen van.

2. Verzet je niet tegen de hitte. Wanneer je gaat lopen puffen en steunen hoe erg het is, wordt het alleen maar zwaarder. Geef je over aan het feit dat het (heel erg) warm is en luister heel goed naar je lijf. Je lijf geeft perfect aan wat het nodig heeft.

3. Drink veel water! Zorg dat je lijf voldoende vocht binnen krijgt. Drink dit water niet te koud! Dus niet uit de koelkast of met ijsklontjes. Je lijf gaat dan hard werken om de temperatuur te handhaven en je krijgt het nog warmer. Daarbij heb ik ooit geleerd dat koude dranken en ijsjes in de traditionele Chinese geneeswijze worden afgeraden omdat het zou zorgen dat je vocht vast houdt!

Mijn favoriete warm weer drank: schijfjes komkommer, schijfjes citroen en wat takjes munt in een glazen kan of fles met water.

005bf276599e7607ff1546de4a67409d

4. Verkoeling! Het is heerlijk om te zwemmen met je dikke buik. Het water draagt je gewicht en het water verkoeld je. Als je geen zin hebt in een druk strandje of zwembad, zet dan een kinderbadje in je tuin of op je balkon en ga daar lekker in liggen. Kan water erbij, zonnehoed op, parasol erbij en lekker tijdschriften lezen of een goed boek!
Af en toe je handen en voeten nat afspoelen of een nat washandje op je hoofd of in je nek kan ook verkoelen.

5. Siesta! Zorg dat je op het heetst van de dag rust neemt. Doe een dutje, blijf lekker binnen of in de schaduw, lees een fijn boek of doe helemaal niks!

6. Eet licht en toch voedzaam. Verteren van eten kost energie en daarbij kan de hitte er voor zorgen dat je weinig eetlust hebt of geen puf om eten te maken.
Door licht, simpel en verkoelend te eten geef je je lichaam en je baby belangrijke voedingsstoffen zonder dat het al teveel energie kost. Denk aan een zomerse salade, een gazpacho,  een frisse groene smoothie of een watermeloen. Eet vooral waar je trek in hebt.

full30881832

recept voor heerlijke frisse rauwe soep
– 1 komkommer
– 1 avocado
– 1 bosuitje
– 1 a 2 stengels bleekselderij
–  klein stukje gember (naar smaak)
–  half teentje knoflook (naar smaak)
– kwart liter groenten bouillon

Doe alles in de blender en maak er een romig mengsel van. Eventueel voeg je nog wat water toe als het te dik is.
Giet in een kom, strooi er wat hennepzaadjes over en een toefje alfalfa.
Eet smakelijk!

7. Maak een heerlijke frisse verkoelende spray van water met wat essentiële olie van lavendel er in of een mengsel van lavendel, citroen en pepermunt. En vernevel dit zo nu en dan over je gezicht, borst, armen. Lekker fris en het ruikt heerlijk! Daarbij werkt Lavendel verkoelend en ontspannend, citroen verfrissend en verbeterd de stemming en werkt pepermunt verkoelend & verfrissend.
Verhouding ongeveer: 5 druppels lavendel, 3 citroen, 1 pepermunt in een spray flesje met water.

IMG_7906PS

Ik wens je heerlijke zomer dagen! Een fantastisch excuus om wat te vertragen en te ontspannen. Geef aandacht aan je lijf, je buik en je baby. En natuurlijk jezelf!
Rustig in en uit ademen.
Ook dit gaat voorbij 🙂

Laat je me weten of je iets aan deze tips hebt gehad? Of deel jouw favoriete tip om de warme dagen goed door te komen!


Laura

Laura Pijnenborgh is yogadocente en mede oprichtster van de YogaStudio Den Bosch. Ze is moeder van 2 zoontjes, van 9 en 7 jaar. 
De afgelopen jaren heeft zij zich gespecialiseerd in begeleiding van vrouwen in de zwangerschap, tijdens de bevalling en de eerste tijd daarna. In de begeleiding maakt ze gebruik van haar kennis en ervaring met Yoga, Meditatie, Adem, Essentiele oliën en lichaamswerk.

 

Leave a Reply